هشداراستادفرامرزقهرمانی
 
نمایشگاه سه بعدی
کانون علاقمندان عـکس سه بعدی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
نويسندگان
یک شنبه 6 آذر 1390برچسب:, :: 14:20 ::  نويسنده : ابراهیم بهوندی

 

در چند ماه گذشته( از سال 1388 ) با خبر شدیم که اولین و تنها عکس های سه بعدی حرم مطهر امام رضا(ع) که به روش سه بعدی (استریوسکوپیک) ثبت شده به اضافه فيلم هايي با زيرنويس و تبليغات فــرامــرز قــهرماني فر توسط افرادی سودجو کپی و تکثیر شده است و در فروشگاه های اینترنتی به فروش میرسد. نکته مهمتر اینکه این عکس ها به اضافه ساير فیلم های سه بعدی غیر مجاز و به همراه عینک های سه بعدی آناگلیف تقلبی و با قیمت های بسیار بالا فروخته می شود. اينجانب فــرامــرز قـهرمانی فر عکاس و فیلمساز سه بعدی و صاحب عکس های سه بعدی حرم مطهر امام رضا(ع) مي باشم و اولین تولید کننده واقعی عینک های سه بعدی آناگلیف از سال 1369 در ايران می باشم و 80% عینک های موجود در فروشگاه هاي اينترنتي را غیر استاندارد و تقلبی دانسته و همچنين اضافه می کنم، بر مبنای دادخواست تنظیم شده با جمع کثیری از شاکیيان این موضوع، سایر متقلبین به زودی شناسایی خواهند شد و بر اساس قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 11 دیماه 1348 محول به قانون جرائم عمومی مانند عوام فريبي و کلاهبرداران (از سوي قانون به عنوان مدعي العموم) با آنان برخورد خواهد شد.

 

 

ضمنا جهت تشخیص عینک های سه بعدی آناگلیف تقلبی با عینک های واقعی مطالبی را اضافه می کنم

 

در عینک های تقلبی بجای استفاده از فیلترهای مخصوص بسیار نازکی که دارای کدینگ رنگی ویژه عینک های سه بعدی می باشد از طلق ها و شیرازه جلد جزوات و کتاب های صحافی استفاده کرده اند که ضمن غیر شفاف بودن هم ضخیم هستند و هم کدر که رنگ های قرمز و سبز این عینک ها با رنگ قرمز و فیروزه ای عکس و فیلم های سه بعدی آناگليف هماهنگی ندارند و به همین علت بیننده تصویر را نمیتواند به صورت سه بعدی رویت کند. بنابراین اگر قرار بود با هر طلق رنگی قرمز و سبز عینک سه بعدی آناگلیف ساخت پس کمپانی های بزرگ اروپایی و امریکایی چکاره هستند و چه فیلتری را به اسم فیلترهای عینک سه بعدی میسازند!؟ لازم به ذكر است كه فيلتر عينك هاي سه بعدي واقعي به دليل ظريف بودن و قابليت عبور نور مانند زر ورق بسيار نازك است و با كمترين فشار سوزن ته گرد سوراخ مي شود در حالي كه طلق عينك هاي تقلبي(شيرازه جلد كتاب و جزوات) به دليل ضخامت به سختي سوراخ خواهد شد

 

Anaglyph

 

آناگلیف واژه انگلیسی است و به معنی برجسته و تزئینات برجسته می باشد.

مهمترین بخش عینک های سه بعدی آناگلیف، فيلترها و رنگ های دقیق آن هستند که باید دارای ویژگی های خاصی باشند که به چند مورد آنها اشاره می کنم.

 

 

الف) رایج ترین عینک های آناگلیف از دو فیلتر قرمز و فیروزه ای ساخته می شوند که در سالهای گذشته از رنگ های قرمز و آبی و در سال های ماقبل آن از رنگ های قرمز و سبز ساخته می شدند که در نوع قرمز / سبز تصاویر سه بعدی به صورت سیاه و سفید رویت می شد و اینها از نقاط ضعف آناگلیف بشمار می آمدند.

 

ب) فیلترهای عینک سه بعدی آناگلیف دارای کد رنگی انحصاری خود را دارا می باشند که این کدها استاندارد بین المللی دارند و در غیر اینصورت غیر قابل استفاده خواهند بود که اولین و بزرگترین تولید کننده این فیلترها کارخانه ای انگلیسی است.

 

پ) فیلترهای آناگلیف باید کاملا شفاف باشند تا به خوبی نور را از خود عبور دهند و به هیچ وجه نباید کدر یا کثیف و یا خش دار باشند که در مورد عینک های تقلبی این موضوع بیش از سایر موارد محسوس می باشد.

 

ت) فیلترهای آناگلیف نباید خاصیت ذره بینی داشته باشند و به هیچ وجه نباید شکست نور ایجاد کنند چرا که هدف آنالیز و تفکیک رنگ به وسیله فیلترها می باشد تا هر کدام از چشمان ما تصویر مخصوص خود را دریافت کنند.

 

ج) عینک های سه بعدی آناگلیف استاندارد که از دو فیلتر قرمز و فیروزه ای ساخته می شوند باید طوری تولید شوند که فیلتر قرمز مقابل چشم چپ و فیلتر فیروزه ای مقابل چشم راست قرار بگیرد. البته استثنایی هم وجود دارد که به یک کمپانی منحصر می شود و عمومیت ندارد.

 

چ) ویژگی رنگ قرمز در عینک های آناگلیف به صورتي مي باشد که طیف رنگ هم نوع خود را نامرئی (خنثی) و رنگ مکملش را مرئی می نماید. ویژگی رنگ فیروزه ای نیز باید همانند رنگ قرمز عمل کند تا هر کدام از چشمان ما قادر به دیدن تصویر مربوط به خودش باشد.

 

ح) میزان تیرگی رنگ قرمز و فيروزه اي در عينك سه بعدي آناگليف چنان است که اگر از یک عینک آناگلیف در شرایط مناسب عکس سیاه و سفید تهیه شود مقدار تیرگی این دو رنگ یکسان خواهد بود و هر دو به یک رنگ خاکستری دیده خواهند شد و اگر چیزی بجز این باشد درک تصویر در مغز بیننده با تاخیر رسیدن فوتونهای نور دچار اختلال خواهد شد و در نتیجه تصویر به راحتی رویت نخواهد شد و بیننده دچار سرگیجه می شود.

 

خ) عینک های پلاستیکی آناگلیف با داشتن شیشه های محدب باعث شکست نور شده و تصویر سه بعدی به سختی دیده می شود و باعث خستگی چشم و ناراحتی خواهد شد. بنابر این باید به تخت بودن شیشه های عینک کاملا دقت نمود.

 

د) فیلتر عینک های سه بعدی آناگلیف استاندارد بسیار نازک (مانند زرورق) هستند و کلیه فیلترهای استاندارد جهت تولید عینک های سه بعدی فقط از دو کمپانی تهیه می شوند یکی از انگلیس و دیگری در امریکا که حقوق و امتیاز تولید این فیلترها بطور کاملا انحصاری به آن کمپانی ها تعلق دارد و با طلق های ضخیم رنگی و عینک های پلاستیکی موجود در بازار ایران و سایر کشورها بسیار متفاوت است. در نتیجه عینک های سه بعدی آناگلیف با طلق های ضخیم و کدر غیر قابل استفاده و غیر استاندارد می باشند. برای مثال می توان به عینک ها و طلق های چینی و یا ایرانی اشاره کرد که برای جلد جزوات و به عنوان شیرازه جلد کتاب در صحافی استفاده می شود و دارای ضخامت زیادی است که در حال حاضر برخی از سودجویان دست به تولید عینکی زده اند که از لحاظ ظاهري مشابه عینک های آناگلیف واقعی می باشد و آن را با چاپ رنگي و آرم هاي بي هويت و فریبنده و با قیمتی ارزان به خریدار می فروشند و بازار اینترنت و فروشگاه ها را مملو از این عینک ها کرده اند. همچنین باید اضافه نمایم که کار اصلی عینک سه بعدی بر عهده فیلترهای استاندارد آن می باشد و هیچ ربطی به بدنه پلاستیکی یا مقوایی آن ندارد. حالا شما ترجیح میدهید یک عینک سه بعدی مقوایی واقعی و استاندارد داشته باشید یا یک عینک تقلبی پلاستیکی!؟ برای پاسخ به این سوال می توانید به سایت های خارجی مراجعه کنید تا از تولید عینک های سه بعدی مقوایی نیز مطلع شوید. جهت اطمينان قبل از خريد محصولات سه بعدي اول عينك سه بعدي آن را خريداري نمائيد و در صورتي كه رنگ فيلترهاي آن چيزي بجز تصوير ارائه شده باشد بايد بدانيد كه آن عينك تقلبي و غير استاندارد مي باشد. راه ديگر اينكه شما بايد بتوانيد با آن عينك عكس هاي سه بعدي گالري اين سايت را به راحتي و بدون سايه هاي مزاحم ببينيد.

 

با تشکر از شما مردم مهربان

فــرامــرز قــهرمانی فر

نماینده انجمن بین المللی استریوسکوپی در ایران

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 21
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 20827
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1